درباره نایلون بیشتر بدانیم

درباره نایلون ها

1402/10/29
68
0
در این مقاله به مفهوم نایلون و کاربردی که در صنایع دارد می پردازیم. گروهی از مواد مصنوعی که در زیر شاخه مواد پلیمری قرار می گیرند.

نایلون چیست؟

در این مقاله به تعریف اصلی نایلون و کاربرد آن در صنایع مختلف دارد می پردازیم.به طور کلی نایلون ها گروهی از مواد مصنوعی هستند که در زیر شاخه مواد پلیمری قرار میگرند.

مواد-اولیه-نایلون-پلاستیک-اطلس

مواد اولیه نایلون

نایلون و نایلکس به این صورت تولید می شوند که مواد پلیمری به صورت گرانولی تبدیل می شوند و پس از آن این مواد در قیف دستگاه اکسترودر ریخته شده و سپس خمیر خارج شده را به نایلکس تبدیل می کنند.استحکام خیلی زیاد، خاصیت کشسانی، شفافیت و … از جمله خواص ویژه و اثربخش نایلون ها هستند. این مواد به راحتی پاره نمیشوند و در برابر سایش و چین و چروک مقاوم هستند.

مواد-اولیه-نایلون-پلاستیک-اطلس

نایلون در صنعت پوشاک و مد

در جنگ جهانی دوم استفاده از نایلون ها در صنعت تولید لباس و لوازم پوششی شروع شد و از اونجایی که مقاومت و استحکام بیشتری در لباس های نظامی نسبت به قبل ایجاد میشد و همچنین نیاز به ساخت چتر نجات بود استفاده از نایلون نیز رواج زیادی پیدا کرد.

استفاده-از-نایلون-در-چتر-نجات-پلاستیک-اطلس

جنگ که به پایان رسید مشکلاتی در صنعت نساجی و تولید لباس با استفاده از پنبه و ابریشم به وجود اومد که به همین خاطر استفاده از نایلون در صنعت تولید لباس رواج خیلی زیادی پیدا کرد. تولید لباس های نایلونی به خصوص جوراب زنانه به صورت انبوه شروع شد ولی در کنارش مشکلات جدیدی برای مشتریان و مصرف کنندگان به وجود آورد. مشتریان اعلام می کنند که با توجه به تبلیغات وسیعی که در رابطه با استحکام جورابهای نایلونی شده، پاره می شوند و جذب رطوبت را به هیچ عنوان انجام نمی دهند.

استفاده از نایلون به تدریج کمتر شد که برای رفع مشکلات موجود در لباس های نایلونی به مواد نایلون پلی استر اضافه کردند که تا حدی مشکلات لباس های نایلونی را کاهش دادند .لباس های نایلونی که امروزه در بازار توزیع میشوند از مخلوط مواد نایلون و پلی استر و یا نایلون و پنبه تولید میشوند

نایلون و پلاستیک

نایلون را می توان به پلاستیکی تبدیل کرد که بسیار بادوام و همه کاره است.از پلاستیک ها میتوان در صنعت تولیدات خودرو،وسایل و ادوات جنگی(انواع تفنگ)،بسته بندی های مختلف،ساخت اسباب بازی،نخ بخیه،ساخت ادوات موسیقی و انواع رشته ها و کابل ها و…استفاده کرد.

تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

تفاوت عمده نایلون و نایلکس از مواد تشکیل دهنده آن سرچشمه میگرد. میتوانیم با اندکی دقت ولمس جنس،نایلون را از نایلکس تشخیص دهیم. نایلون ها نسبت به نایلکس ها نرم تر شفاف تر هستند و خواصیت کششی بالایی دارند و علاوه بر آن شفاف تر و براق تر هستند. نایلکس ها خشکتر و مات تر هستند و علاوه بر آن در تولید میتوان نایلکس را نازک تر از نایلون ها تولید کرد . تفاوت بعدی آنها در ضخامت این محصولات است.هر دو محصول را میتوان با ضخامت بالا تولید نمود اما فرایند تولید نایلون به گونه ای است که در ضخامت بالا مرغوبیت جنس پایین آمده و مشکلات فنی نیز به بار می آورد اما در ارتباط با نایلکس میتوان گفت که آنها را در هر نوع ضخامتی که بخواهیم میتوانیم تولید کنیم.به عبارتی دیگر اگر پلاستیکی را در دست خود مچاله کردید و با فشردن صدای کمی از آن ساطع شد نایلون است و اگر صدای خش خش از آن خارج شد نایلکس است.

تفاوت-نایلون-و-نایلکس-پلاستیک-اطلس

کاربرد نایلون و نایلکس

به علت مشخصات گوناگون این دو محصول استفاده کنندگان آنها با توجه به نیاز خود یکی از این دو را برای حمل و جابه جایی استفاده میکنند به عنوان مثال نایلکس ها قیمت کمتر و وزن کمتری نسبت به نایلون ها دارند در نتیجه برای فروش محصولاتی مانند میوه و شیرینی ، محصولات سوپر مارکتی ، داروخانه و لوازم بهداشتی و … که روزانه مقدار زیادی از آنها به فروش میرسند از نایلکس استفاده میشود. اما نایلون ها بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع نایلون:

نایلون صنعتی

دسته نایلون های عریضی است که در ساخت و ساز ساختمان و صنایع مختلف کاربرد دارد به عنوان عایق های صنعتی و پوشش های محافظتی از آنها استفاده میشود، این مدل نایلون ها به علت دارا بودن زخامت بالا در صنایع مختلف مثل بسته بندی های بزرگ خودرو سازی ، کشتی سازی ، ساخت هوا پیما و … مورد استفاده قرار میگیرد .

نایلون حبابدار

نایلون حبابدار یکی از مهمترین نایلون ها در زمینه بسته بندی است و در کلیه ی جابه جایی ها اعم از جابه جایی های سنگنین برون مرزی و بین شهری تا اسباب کشی منازل شخصی مورد استفاده قرار میگیرد .در اصل کار این محصول محافظت از کالای بسته بندی شده است و به عنوان یک ضرب گیر عمل میکند.

نایلون-حبابدار-پلاستیک-اطلس

پلاستیک اطلس

تولید و فروش کلیه تولیدات پلاستیکی مانند :نایلون،حبابدار،نایلکس چاپی،نایلکس شفاف،کیسه فریزر،کیسه زباله و انواع سلفون مانند:سلفون چسب دار،سلفون رگالی،سلفون متالایزر،شیرینگ،استرچ و پذیرش سفارش چاپ بر روی تمامی محصولات ذکر شده در سایت پلاستیک اطلس

اشتراک گذاری

نظرات