تفاوت نایلون و نایلکس و سلفون

تفاوت نایلون ها

1397/04/03
4540
0
تفاوت نایلون و نایلکس و سلفون ، تفاوت فیلم شیرینک و استرچ و اصطلاحات رایج در صنعت فیلم

اطلس پلاستیک پیشرو در عرضه و پخش انواع نایلون شامل نایلون شیرینگ، نایلون حباب دار، نایلون عریض و انواع نایلون و سلفون های پشت چسب دار می باشد و با توجه به دسته بندی متفاوت فیلم های پلیمری، تفاوت نایلون و نایلکس و سلفون و کاربری مناسب آن ها و یا انتخاب درست فیلم های نایلون شیرینگ یا استرچ، برخلاف باطن سادۀ آن ها، مباحث رایج و گیج کننده ای شده اند. همچنین فیلم های FFS و Geo-Membrane و مزایا و روش های لمینه کردن و جهت دهی کردن فیلم ها موضوع های مهمی هستند که در این مقاله، همۀ موارد به طور مختصر توضیح داده خواهند شد.

نایلون :(Nylon):اصطلاح نایلون در صنایع روز دنیا و در بازار ایران معانی و کاربردهای متفاوتی دارد. در بازار ایران نایلون، فیلم های دمشی بر پایۀ پلی اتیلن است که از ترکیب پلی اتیلن گرید سبک خطی و گرید سبک فیلم تولید شده اند. نرمی و چقرمگی از خواص مکانیکی مناسب در این نوع از پلیمرها میباشد که می تواند موجب تقاضای بسیاری از طرف بازارهای مصرفی مختلف در کشور بشوند. از مهم ترین کاربردهای نایلون ها می توان به ساخت فیلم های جمع شونده (shrink) و همچنین بسته بندی، کیسه های تبلیغاتی، مواد پتروشیمی و نایلون های عریض اشاره داشت. اما در صنعت روز دنیا،عموما معنای نایلون متفاوت است و به دسته ای از پلیمرها که دارای ساختار پلی آمیدی هستند گفته می شود. می توان گفت نایلون اولین الیاف مصنوعی سنتزی بوده است و پرکاربرد ترین و مهمترین اعضا این خانواده میتوان به نایلون ۶ و نایلون ۶.۶ اشاره داشت.

نایلکس : (Naylks) فیلم های خشک، ضربه پذیر و نازک، فیلم نایلکس نامیده می شوند در صورتی که به فیلم های پلی اتیلنی با ضخامت های پایین و کاربردهای ویژه نیاز دارید بهترین گزینه برای شما پلی اتیلن سنگین است. نایلکس ها نسبت به نایلون ها از چقرمگی کمتر، شفافیت کمتر و شکنندگی بالاتری برخوردارند. همچنین بسیاری خواص ویژه هم دارا می باشند به عنوان مثال می توان به نفوذپذیری و داشتن توانایی در تولید فیلم بسیار نازک و با استحکام بسیار بالا اشاره داشت. این نوع پلیمر در بازار ایران به دلیل تعداد در کیلوگرم بیشتر و همینطور مواد افزودنی کمتر تقاضای بالایی نیز دارد. در صورتی که مقداری پلی اتیلن سبک به پلیمر پایه افزوده شود باعث خواهد شد که کشش پذیری و دوخت آن نیز بهبود پیدا کند. عمده کاربرد نایلکس ها در ساخت کیسه های فریزری و کیسه های زباله و مواردی مانند دستکش، سفره های یکبار مصرف، کیسه های حمل میوه و موادغذایی می باشند.

تفاوت نایلون و نایلکس

همان طور که در شکل ۱ مشاهده می شود، تفاوت اصلی نایلون و نایلکس در نرمی و خشک بودن آن ها و تفاوت ظاهری آن ها براقیت نایلون و مات بودن نایلکس است. برای چاپ کردن نایلون ها و برای اینکه درخشش بیشتری داشته باشند بهتر است که از چاپ روغنی استفاده کرد. اما در نقطه مقابل نایلون ها در چاپ نایلکس به این دلیل که مات هستند، چاپ ارزان تری به نام PVC ا ستفاده می شود. سومین تفاوت کلی این دو ماده در ضخامت آن ها می باشد. در تولید نایلکس می توان محصولاتی با ضخامت کم تر و نازک تر دست یافت اما باید توجه داشت که تولید کردن نایلون نازک فرآیند دشواری می باشد. می توان برای مشاهده تفاوت های این دو مورد با مچاله کردن آنها در دست تفاوت ها را مشاهده نمود. نایلون در این هنگام صدای کمتری به نسبت نایلکس خواهد داشت.

شکل ۱: تفاوت شکل ظاهری نایلون و نایلکس

سلفون :(Cellophane) اصطلاح سلفون نیز در صنعت روز دنیا و در بازار ایران معانی متفاوتی دارد. فیلم های پلیمری به سه دستۀ پلیمرهای طبیعی، مصنوعی و سنتزی تقسیم می شوند. گروه اول شامل فیلم هایی است که از پروتئین، لاستیک طبیعی و سلولز ساخته می شوند و متداول ترین نوع این فیلم ها در دنیا سلفون نامیده می شود.در اصطلاح بازار ایران، سلفون فیلم های شفاف و شیشه ای بر پایۀ پلی پروپیلن است (شکل ۲) که پس از خروج مذاب از قالب دستگاه به کمک آب سرد شده و به حالت آمورف می شود. کاربرد این فیلم ها در محدوده های بالایی دما، به دلیل دمای ذوب بالاتر این فیلم نسبت به نایلون و نایلکس بیش تر است. فیلم های سلفون در بسته بندی شفاف موادغذایی و خشکبار و گل، روکش های میز منازل و رستوران و پوشش کتاب ها و جزوات کاربرد دارند.

فیلم پلیمری سلفون

شکل ۲: فیلم پلیمری سلفون

جمع شونده :(Shrink) عملکرد فیلم جمع شونده یانایلون شیرینگ با اعمال کردن حرارت می باشد، به این صورت که نایلون شیرینگ دور تا دور وسیله ای را که روی آن کشیده شده است را می گیرد این نوع با توجه به جنس کاربردهای زیادی دارند. نوع بر پایۀ پلی اولفین (PE) و(PP) بیشتر برای مصارفی که در تماس با مواد خوراکی و غیرخوراکی هستند کاربرد دارد، گونۀ بر پایۀ PVC هم بیشتردر بسته بندی لوازم الکترونیکی، بطری و ظرف های کوچکی که معمولا حاوی مواد غیر خوراکی و پلی الفین کراس لینک شده هستند و همچنین در مواقعی که استحکام و قدرت بیشتری مورد نیاز است در درزگیری کردن و پوشاندن محصولات و مواردی ، به کارمی روند.

کششی :(Stretch) فیلم های کششی ای معمولا هم به روش ورقه ای تولید می شوند و جنس پلی اتیلنی الاستیک و چند لایه دارند. معمولا بر پایۀ پلی اتیلن LLD می باشند و برای محافظت و بسته بندی محصولات از آنها استفاده می شود. به این دلیل که از ضخامت کم تر و دوام بالا تری برخوردارند برای پوشش محصولات، بیشترین بازده را دارد. همچنین با توجه به کاربرد نهایی ای که دارند از آن ها می توان به عنوان مستربچ های افزودنی که خواص ضد اشعه ماورای بنفش خورشید دارند استفاده کرد زیرا مقاومت خیلی زیادی در برابر نور از خود نشان می دهند. همچنین به این علت که ضد الکتریسیته ساکنند جذب گردو غبار کمتری هم دارند.

تفاوت فیلم های کششی و جمع شونده

همان طور که در شکل ۳ می بینید، نایلون شیرینگ با اعمال شدن حرارت به طور کامل به اندازه و شکل محصول مورد نظر در خواهد آمد و قابلیت این را دارد که در مقابل آب برای محصولات محافظ خوبی باشد. اما انواع کششی از این قایلیت برخوردار نمی باشند و تنها می توانند محصولات را کنار هم قرار دارد و محفظتی نسبی از آنها انجام دهند. این دو نوع محصول مزایا و کاربردهای متعددی دارند که با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید متفاوت می باشد.

نایلون شیرینگ

شکل ۳: تفاوت شکل ظاهری و کاربری فیلم کششی (سمت راست) و جمع شونده (سمت چپ)

برای سفارش نایلون، نایلکس و سلفون با کیفیت و مرغوب از اطلس پلاستیک و کسب اطلاعات بیشتر با تیم فروش ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

نظرات