استرچ پالت بند چیست ؟

نایلون استرچ

1401/05/08
419
0
بسته بندی با نایلون استرچ، علاوه بر کیفیت ، مقرون به صرفه هم می باشد .

اطلس پلاستیک پیشرو در عرضه و پخش انواع نایلون شامل نایلون شیرینگ، نایلون حباب دار، نایلون عریض و انواع نایلون و سلفون های پشت چسب دار می باشد. از بخش های بسیار مهمی که در هر صنعتی باید به آن توجه ویژه ای شود بخش بسته بندی آن محصول است . اگر بسته بندی محصولات کاملا بهداشتی و همچنین زیبا باشد، تاثیرات زیادی در نمایش محصول خواهد داشت . برخی از بسته بندی ها نیاز به ابزار هایی دارند که فرآیند بسته بندی ساده، سریع و با کیفیت باشد . در این مقاله قصد داریم راجع به یکی از روش های بسته بندی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است صحبت کنیم . این روش بسته بندی با نایلون استرچ است که علاوه بر کیفیت ، مقرون به صرفه هم می باشد .

نایلون استرچ چیست؟

نایلون استرچ نوعی نایلون می باشد که علاوه بر شفاف بودن، دارای خاصیت کشسانی، چسبندگی و الاستیکی نیز می باشد.این نایلون که از پلی اتیلن ساخته شده ، از پرکاربردترین پلاستیک های بسته بندی در صنایع می باشد . از این نوع نایلون برای بسته بندی محصولات مختلف استفاده می گردد. نایلون استرچ در دو نوع کلی ، استرچ غذایی و استرچ پالت بند تقسیم می شود .

استرچ غذایی یا همان سلفون غذایی که در اغلب خانه ها موجود است و مورد استفاده همه می باشد . در اصل استرچ غذایی همان سلفون چسبنده ای می باشد که برای وکیوم کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد . نایلون استرچ با نام استرچ پالت بند نوع دیگری از این نایلون ها می باشد . استرچ پالت بند در صنایع مختلفی جهت بسته بندی محصولات در آخرین مرحله مورد استفاده قرار می گیرد.

استرچ پالت بند

اغلب محصولاتی که در کارخانه ها تولید می شود ، جهت مصرف به انبار و یا بازار برای فروش ارسال می گردد . معمولا جهت حمل آسان ، محصولات بر روی پالت قرار می گیرند . محصولات به صورت ثابت روی پالت قرار خواهند گرفت . با استرچ پالت بند به خوبی در کنار یکدیگر محکم می شوند و به هیچ وجه تکان نمی خورند. به همین منظور، استرچ پالت بند در مرحله نهایی بر روی محصولات موجود بر روی پالت کشیده می شود . با این روش می توان با محکم نگاه داشتن محصولات از افتادن و تکان خوردن آن ها جلوگیری کرده و حمل آن ها را به مراتب آسان تر نماید.

استرچ پالت بند

به این ترتیب با کمک نایلون استرچ، حمل محصولات قرار گرفته بر روی پالت ها به انبار و همچنین برای انتقال به فروشنده و یا مصرف کننده به راحتی انجام خواهد شد. از ویژگی های مثبت این نوع نایلون، ضخامت کم ۱۰ تا ۵۰ میکرونی آن است . همین موضوع سبب می شود وزن بسته بندی به طرز چشمگیری کاهش یابد. از دیگر ویژگی های بسته بندی با نایلون استرچ، قابلیت کشسانی خیلی خوب آن تا ۳۰۰ الی ۶۰۰ درصد است که کیفیت کار را بالا می برد.

کاربرد استرچ پالت بند

با ورود نایلون استرچ به عرصه بسته بندی، نگرانی ها برای حفظ محصول تا مقصد کاهش چشم گیری یافت. نایلون استرچ نیازهایی که یک تولیدکننده به بسته بندی و حفظ و مراقبت از محصول دارد را برآورده می کند. در حقیقت اصلی ترین نقش نایلون استرچ، محافظت از محصول در برابر گرد و غبار، خط و خش، صدمات ناشی از حمل و نقل و دیگر عوامل خارجی است. همچنین به دلیل ویژگی های منحصر به فرد بسته بندی به وسیله نایلون استرچ و نوع مواد مصرفی در تولید آن، این نوع نایلون قابلیت تماس مستقیم با مواد غذایی و دارویی را نیز دارد و همین عاملی شده تا بتوان از آن در اکثر بسته بندی ها استفاده شود.

مزایای استفاده از استرچ پالت بند

  • وزن بسیار کم بسته بندی
  • کاهش هزینه حمل و نقل بار
  • افزایش سرعت فرایند بسته بندی محصول
  • ارزان قیمت بودن و کاهش هزینه بسته بندی
  • سهولت در حمل و نقل و طبقه بندی راحت تر کالا
  • شفاف بودن و امکان رویت محصول پس از بسته بندی
  • افزایش مقاومت محصول در برابر ضربه، آسیب دیدگی و خراش
  • حفظ بهداشت محصول وجلوگیری از ورود گرد و غبار، رطوبت و هرگونه آلودگی به درون آن

انواع روش های استرچ کشی

از نایلون استرچ می توان به دو صورت دستی و ماشینی استفاده کرد. در بسته بندی های جزئی می توان به صورت دستی از نایلون استرچ استفاده کرد ولی برای این کار به نیروی کار بیشتری نیاز است، این در حالی است که در بسته بندی با استفاده از ماشین این نیرو به حداقل خواهد رسید. پس بسته بندی استرچ به دو دستی و ماشینی تقسیم می شود:

استرچ دستی: استرچ دستی از بسته بندی هایی محسوب می شود که به طور مستقیم توسط افراد روی محصول اجرا می شود. این روش بسته بندی نیاز به منابع انسانی و صرف هزینه بالا دارد و کمتر در کارخانجات پیشرفته استفاده می گردد.

استرچ ماشینی: در این نوع بسته بندی، استرچ به وسیله ابزار و ماشین آلات دور و اطراف محصول قرار می گیرد.

ویژگی های استرچ پالت مناسب

هرچه کیفیت مواد اولیه به کار رفته در تولید استرچ پالت بیشتر باشد، کیفیت و دوام آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به طور کلی، یک نایلون استرچ مرغوب و باکیفیت دارای مشخصات زیر است:

  • دارای طول مناسب و پیچش منظمی در رول است.
  • از چسبندگی ومقاومت کشسانی بالایی برخوردار است.
  • در زیر گرما و اشعه فرابنفش نور خورشید تغییر حالت نمی دهند.
  • در برابر سوراخ شدن در موقع کشش های جزئی مقاومت بالایی دارد.
  • ضد الکتریسیته ساکن است تا از جذب گرد و خاک بر روی بسته بندی جلوگیری کند.
  • جلوگیری از ورود بخار و رطوبت به محصولات و قطعات استرچ شده

شاخصه های فیلم استرچ پالت

ضخامت: ضخامت نایلون استرچ پالت از ۱۰ الی ۵۰ میکرون تولید می شود. افزایش تعداد لایه های تشکیل شده در این نایلون سبب تغییر در ضخامت فیلم تولید شده و استحکام نهایی خواهد شد. معمولا رول های استرچ در طول ۱۰۰۰ متری تولید می شوند.

حد کشسانی: دستگاه استرچ پالت که قابلیت Pre-Stretch دارند می بایست فیلم هایی تهیه کنند که حداقل قابلیت کش آمدن آن ۳۰۰ درصد باشد تا ضمن صرفه اقتصادی در مصرف نایلون ها، از بسته بندی نهایی با کیفیت تری بهره گیرند و در هنگام فرایند کشش دچار پارگی نشوند.

تعداد لایه ها: نایلون های تولید شده به منظور رسیدن به حد استحکامی قابل قبول چند لایه (co-extrusion) هستند.

وجود تعدد لایه ها سبب می شون کیفیت نهایی کار بالا رود و قابلیت های مکانیکی نایلون بهبود چشمگیری یابد. این نکته را همواره باید در نظر گرفت که زیاد شدن قطر نیز دلیل بر مرغوبیت نایلون نخواهد بود. این فیلم ها به صورت وزنی فروش می روند و طبیعتا نایلون با لایه های بیشتر و مقاوم تر و سبک تر اولویت انتخاب هستند.

میزان چسبندگی: فیلم استرچ مرغوب می بایست دارای چسبندگی متعادل باشد تا بعد از کشیدن شدن خود را رها نکرده و با قدرت نسبی شکل بسته بندی را حفظ کند. همچنین در تکان ها تغییر شکل نداده و دور تا دور بسته های روی پالت را بچسبد.

ویژگی های خاص: مقاومت در برابر اشعه UV خورشید می تواند به عنوان یک ویژگی خاص در نایلون استرچ تلقی شود. Anti Static بودن نایلون پالت بند نیز سبب خواهد شد گرد و غبار کمتری جذب بسته بندی شود. همچنین مواردی نظیر رنگ شفاف و مات (برای محصولات سبک و سنگین) و چاپ نقوش می تواند شامل ویژگی منحصر به فرد برای این فیلم ها باشد.

شاخصه های فیلم استرچ پالت

سفارشی سازی فیلم استرچ

با توجه به سفارش مصرف کننده و کیفیت نهایی محصول مورد نیاز می توان آپشن هایی را برای سفارشی سازی محصول مورد نظر به آن اضافه کرد. این موارد شامل رنگی یا مات بودن فیلم استرچ، ترکیبات مقاوم کننده در برابر الکتریسته ساکن، اشعه فرا بنفش می باشند. جهت سفارشی سازی این محصول با پلاستیک اطلس بسپار تماس حاصل بفرمایید .

خرید نایلون استرچ

بعد از تولید نایلون استرچ، برای استفاده راحت تر آن را به صورت رولی جمع می کنند. رول های استرچ معمولا به صورت ۱۰ کیلویی سفارش داده می شوند . با توجه به نیاز مشتری می توان حجم رول را تغییر داد. این رول ها تا طول ۱۰۰۰ متر نیز قابل تولید هستند. قیمت نایلون استرچ رولی بر اساس فاکتورهایی از قبیل عرض، متراژ، ضخامت، استحکام کششی و سایر موارد مربوط به سفارشی سازی تعیین می شود. خواهشمند است برای آگاهی از قیمت فیلم استرچ با کارشناسان واحد فروش تماس حاصل فرمائید.

برای سفارش نایلون، نایلکس و سلفون با کیفیت و مرغوب از اطلس پلاستیک و کسب اطلاعات بیشتر با تیم فروش ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

نظرات