فیلم های پلاستیکی رایج در صنعت بسته بندی شیرینگ

نایلون شیرینگ

1401/03/12
679
0
در این مطلب تمامی فیلم های بسته بندی مورد بررسی قرار گرفتند.

اطلس پلاستیک پیشرو در عرضه و پخش انواع نایلون شامل نایلون شیرینگ، نایلون حباب دار، نایلون عریض و انواع نایلون و سلفون های پشت چسب دار می باشد. غشای نازک از متریال پلاستیک را می توان از مهم ترین مواد اولیه ای که در صنعت بسته بندی استفاده می شود دانست. فیلم های پلاستیکی به نوعی از مهم ترین فاکتورها در بازار و توزیع انبوه محصول بدون آسیب رسیدن به آن می باشد. بسته بندی انعطاف پذیر باعث شده است که بتوان در صنعت بسته بندی به موارد مهمی چون اطمینان از ایمنی مواد غذایی، افزایش عمر مفید محصول، گرم شدن، حفاظت از عوامل خارجی، سهولت استفاده، بازدهی و چاپ عالی دست یافت.

پیش از هر چیزی نیاز است که در رابطه با فیلم های انعطاف پذیر به کار برده شده در صنعت بسته بندی از نکاتی مطلع گردید. در واقع پیش از وارد شدن به جزئیات بد نیست که کمی در مورد مواد بسته بندی به یک شناخت کلی دست یافته و پس از آن به کسب اطلاعات در رابطه با محصول خود بپردازیم. در اختیار داشتن یک تامین کننده مطلوب به منظور دست یابی به مواد اولیه بسیار مهم خواهد بود. به نوعی تامین کننده مورد نظر بایستی حضوری فعال در صنعت داشته و به خوبی از شناخت نیازهای شما و نیز درک بسته بندی ها برآید.

چرا باید برای بسته بندی از متریال مناسب استفاده شود؟

بسته بندی های انعطاف پذیر قابلیت های بسیاری را با خود به همراه خواهند داشت که باعث شده است این نوع بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. از مهم ترین قابلیت های ایجاد شده به وسیله بسته بندی انعطاف پذیر می توان به سبکی، ذخیره وحمل و امکان دوباره بسته شدن و باز شدن آسان اشاره نمود. بسته بندی انعطاف پذیر همچنین سبب افزایش عمر مفید اکثر محصولات و علی الخصوص مواد غذایی شده و از مشخصات پایداری مثبتی برخوردار می باشد.

البته لازم به ذکر است که این نوع از بسته بندی نیز خالی از اشکال نخواهد بود و به نوعی می توان این بسته بندی را دشمن محیط زیست دانست چرا که مقادیر قابل توجهی از گازهای گلخانه ای در زمان تولید، حمل و نقل و فروش ایجاد خواهند شد.

اما در کل بسته بندی انعطاف پذیر ضایعات مصرفی را کاهش خواهند داد. برای درک هر چه بهتر این جمله کافی است نگاهی به استفاده طولانی مدت از انواع بسته بندی و آیندگان داشته باشید. این در حالی است که به هیچ عنوان گزینه های بسته بندی جایگزین مطلوبی نمی باشند. هر چه محصولات از دوام و طول عمر کمتری برخوردار باشند زباله های بیشتری به وجود خواهند آمد. علاوه بر آن به غیر از محیط زیست حمل و نقل نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از این رو هر چه محصول مورد نظر از تاریخ انقضای بیشتری برخوردار باشد مواد زائد تولیدی آن نیز کمتر خواهد بود.

در ادامه این مطلب نیز انواع فیلم های پلاستیکی در صنعت بسته بندی شیرینگ و مزایا و کاربرد آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد، با ما همراه باشید.

پلی اورتان Polyolefin

به منظور تهیه پلی اورتان ها از فیلم های پلاستیکی با دوام، چند منظوره، مورد تایید FDA استفاده می شود و در حوزه صنایع غذایی قابل استفاده می باشند. از ویژگی های اصلی این مواد قدرت آن می باشد. Polyolefin (POF) یک فیلم کوچک بسیار نازک و فوق العاده قوی است که در برابر سوراخ و دیگر آسیب ها در طی چرخه زندگی مقاومت بالایی را از خود نشان خواهد داد. پلی اورتان از قابلیت بازیافت 100 در 100 برخوردار می باشد و با استفاده از این مواد به خوبی خریدار محصول را مشاهده خواهد نمود و به نوعی محصول در جلوی چشم مشتری درخشش می کند. فیلم های polyolefin دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی هستند و در واقع در ساخت این ماده از سوراخ های ریزی استفاده شده است که منجر به انعطاف بالای آن شده اند.

پلی اورتان Polyolefin

اسباب بازی ها، آب نبات ها، کتاب ها، غذاها، بیشتر موارد خرده فروشی و هر محصول مصرفی که ظاهر آن ها از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد رایج ترین استفاده های POF به شمار می آیند.

پلی اتیلن چگالی (HDPE) high density polyethylene

در ساخت پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یا پلی اتیلن با چگالی بالا (PEHD) از نفت استفاده می شود. تولید بطری های پلاستیکی، لوله های مقاوم در برابر خوردگی، ژئوممبران و چوب پلاستیکی از موارد استفاده این فیلم های پلاستیکی می باشند. به طور معمول HDPE بازیافت شده و به عنوان کد شناسایی رزین دارای شماره 2 است.

قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالای HDPE سبب شده است که استفاده های بسیار گسترده ای داشته باشد که از بین این موارد می توان به کلاه های ایمنی تا ظروف نگهداری شیر اشاره نمود و نیز به صورت گسترده ای در هر دو نوع فرم نظیر ظروف و فرم انعطاف پذیر مانند کیسه قابل بازیافت خواهد بود. بطری های نوشیدنی، محصولات مراقبت شخصی مانند شامپو و محصولات خانگی، نان و کیسه های نازک پلاستیکی مورد استفاده در فروشگاه های مواد غذایی از دیگر استفاده های رایج از HDPE آن می باشند.

نایلون شیرینگ یا فیلم پلی اتیلن از مهم ترین سوالات خریداران در زمینه دستگاه شیرینگ می باشد.

پلی اتیلن چگالی Low Density Polyethylene (LDPE)

این نوع از فیلم های پلاستیکی به نسبت پلی اتیلن با چگالی بالا از چگالی پایین تری برخوردار می باشند و از این رو دارای حجم کمتری خواهند بود. LDPE در مقابل ضربه، رطوبت و مواد شیمیایی مقاومت بالایی را از خود نشان خواهد داد. عملکرد آن در زمان بازیافت نیز بسیار مطلوب خواهد بود و به طور معمول محصولات LDPE سفت و سخت، مانند بطری ها، ظروف، درب ها، کلاه ها و… در برنامه های بازیافت محدود خواهند شد.

محصولات نیازمند به حرارت بالا، ساخت درب ها و بطری های انعطاف پذیر و برخی از سیم ها و کابل ها از استفاده رایج LDPE به شمار می آیند.

خطی پلی اتیلن کم چگالی (LLDPE) Linear Low-Density Polyethylene

LLDPE را می توان یکی از فیلم های متداول در صنعت بسته بندی دانست. این فیلم به نسبت دیگر فیلم های اتیلن از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می باشد. نمونه ترکیبی از LDPE، LLDPE ارائه دهنده قدرت و انعطاف پذیری بیشتری می باشد و کاملا مناسب کشش خواهد بود. کارایی شیرینگ این فیلم اما به پای دیگر فیلم ها نمی رسد اما با این وجود به منظور بسته بندی پالت های بزرگ و حفاظت از بارهای سنگین در حمل و نقل دارای کشش بسیار مطلوبی است. از آن جایی که این فیلم و فیلم های شیرینگ نظیر پلیوفلین های ساده هر دو به لحاظ بصری و در حالت رولی شبیه به هم می باشند اما در حفاظت از محصولات بسته بندی شده کارایی کاملا متفاوتی را از خود نشان خواهند داد.

خطی پلی اتیلن کم چگالی (LLDPE)  Linear Low-Density Polyethylene

به طور معمول به منظور بسته بندی پالت و نیز تنقلات، غذاهای یخ زده و کیسه های قابل حمل از این نوع و فیلم LDPE استفاده می شود.

Polyethylene Terephthalate (PET, PETE) پلی اتیلن ترفتالات

پت را می توان ماده ای شفاف، سخت، دارای خواص گازی و رطوبتی مطلوب دانست که از دیگر ویژگی های آن می توان به وزن سبک، خامی و قدرت بالا، انعطاف پذیری و قابلیت بازیافت 100 درصدی اشاره نمود. این ماده پس از بازیافت کاملا تبدیل به ماده ای جدید خواهد داشت. از بین استفاده های رایج برای پت نیز می توان بطری های نوشیدنی پلاستیکی، آب معدنی در خط تولید آب معدنی و خط تولید نوشابه، خط تولید آب میوه، نوشیدنی های ورزشی و… را نام برد. از پت در زمینه ساخت بسیاری از ظروف محصولات صنایع غذایی مانند شیشه های کره بادام زمینی، ترشیجات و شوریجات (در خط تولید ترشیجات و شوریجات) و انواع مارمالاد و مربا (در خط تولید مربا و مارمالاد) نیز استفاده می گردد. سینی های غذا و سینی های مایکروویو نیز مصارف دیگری از پت محسوب می گردند.

Polypropylene (PP) پلی پروپیلن

این فیلم به نوعی پلیمری ترکیبی از ترموپلاستی می باشد که از ترکیب مونومرهای پروپیلن ساخته شده است. نقطه ذوب این مواد بالا می باشد و برای مایعات داغ به کار برده می شود. این ماده علاوه بر آن به منظور استفاده در برنامه های خاص و نیازمند مقاومت شیمیایی مطلوب نیز کاربردی خواهد بود. در درجه اول PP مستقیما از سوی صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد و در پی آن 30% در صنایع تولید برق و 13% در تجهیزات برقی استفاده می شود. علاوه بر آن . 10% در لوازم خانگی و 10% نیز در صنایع خودرو و 5% در مواد ساختمانی به کار برده می شود.

بسته بندی برای محصولات مصرفی، قطعات پلاستیکی برای صنایع مختلف مانند صنعت خودرو و دستگاه های خاص مانند لولا و منسوجات آن نیز از استفاده های رایج PP می باشد. به طور معمول استفاده از PP به عنوان لایه ای بیرونی در بسته بندی چند لایه نظیر کیسه ها و پلی اتیلن می باشد.

از دیگر استفاده های متداول از PP ظروف غذایی چون ظروف ماست، ظروف غذا، ظروف غذاهای آماده و حتی بطری های پزشکی است.

Polyvinyl Chloride (PVC, Vinyl) پلی وینیل کلراید

PVC نیز فیلمی سبک وزن و قابل اعتماد می باشد. انعطاف پذیری مطلوب PVC این امکان را به وجود آورده است که بسته بندی به خوبی قادر به حفظ یکپارچگی محصولات درون بسته باشد، به عنوان نمونه بسته بندی داروها یکی از موارد استفاده از پی وی سی می باشد. این فیلم اگر چه به نسبت دیگر فیلم های بسته بندی دارای شکنندگی بیشتری است اما بسیار معمول و پرکاربرد می باشد.

برخی از نکات قابل توجه در زمان انتخاب فیلم های شیرینگ بسته بندی

  • شناسایی نوع محصول نیازمند به بسته بندی
  • در نظرگیری وزن شکل و ابعاد محصول رنگ و برچسب گذاری
  • یادگیری نحوه کار دستگاه شیرینگ و نیز طریقه استفاده از این فیلم ها
  • تعیین استفاده و یا عدم استفاده از ماشین های بسته بندی
  • توجه به حمل و نقل محصولات از کارخانه تا قفسه مغازه ها
  • تاثیر محصولات از نظر آب و هوایی و تاثیرات محیطی
  • تعیین نیاز و یا عدم نیاز به مواد افزودنی به منظور نگه داری محصول

اکنون فرصت آن شده است که ببینید آیا بسته بندی انعطاف پذیر قادر به رفع نیازهای محصول شما می باشد یا خیر؟

و درنهایت

در این مطلب تمامی فیلم های بسته بندی مورد بررسی قرار گرفتند. این فیلم ها همگی در بازار قابل تهیه می باشند و شما می توانید با استفاده از اطلاعاتی که در این مطلب در اختیار شما قرار گرفته است برای محصول خود دست به انتخاب بهترین بسته بندی بزنید.

در صورت نیاز به نقطه ذوب بالا، یا نیاز به دوام، و یا اهمیت بازیافت نزد شما، می توانید راحت تر به کمک این مطلب انتخاب نمایید.

همواره پیش از اقدام به خرید دست به تحقیق و تعیین نیازهای خاص خود زده تا در نهایت موفق به انتخاب بهترین گزینه ها گردید. همچنین توصیه می شود برای سفارش نایلون، نایلکس و سلفون با کیفیت و مرغوب از اطلس پلاستیک و کسب اطلاعات بیشتر با تیم فروش ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

نظرات